Mit ehetek a terhesség alatt?

Táplálkozás

Valószínűleg tökéletesen tisztában vagy vele, hogy a terhesség alatt tested számtalan változáson megy keresztül. Mivel a magzat még képtelen az önálló táplálkozásra, ezért a fejlődéséhez nélkülözhetetlen tápanyagot a te szervezetedből veszi fel. Magyarán: a kicsi azt eszi, amit te. Ezek után belátható, fontos, hogy odafigyelj a megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozásra.

Az elkövetkező 9 hónapban nem csak magadért, de a hasadban cseperedő babáért is felelős vagy, így változtatnod kell étkezési szokásaidon. Nem csak a bevitt tápanyag minőségén, de sok esetben a mennyiségén is.

A népi megfigyelés úgy tartja, hogy a szervezet kívánja azt, amire éppen szüksége van, azért ezzel a tanáccsal érdemes csínján bánni. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy például napi két tábla csokit valóban a szervezetünk kíván-e, vagy inkább a torkosságunk.

Milyen veszélyei lehetnek a helytelen táplálkozásnak?

A nem megfelelő táplálékbevitel nagy szerepet játszik a születendő gyermek későbbi betegségeinek kialakulásában. Ilyenek lehetnek a diabétesz, a magas vérnyomás, egyes légzőszervi betegségek, szívbetegségek, illetve véralvadási problémák.

A helytelen táplálkozás következtében történő hízás az anya szervezetére nézve is veszélyeket rejt. A terhesség alatt ugyanis a megnövekedett vérnyomás, és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát rejti magában. Megfigyelték, hogy a fokozott mértékben elhízott anyák esetében gyakoribb a császármetszéssel történő szülés.

Ezekre figyelj a várandósság alatt.

– Naponta többször étkezz, az adagokat pedig csökkentsd le. Ez nem azt jelenti, hogy koplalnod kell, hanem azt, hogy a mennyiséget több, kisebb adagokra porciózd ki.
– Figyel a változatos táplálkozásra. Optimális, ha minden étkezéshez zöldség is kerül felszolgálásra. Igyekezz napi 3-5 fajta zöldségfélét elfogyasztani. A legkiválóbb választás a párolt zöldség, a főzés során ugyanis némi vitamin távozik az élelmiszerből.
– A zöldségek mellett a gyümölcsfogyasztásra is figyelj oda! A zöldség-gyümölcs nem csak kiváló rostanyag forrás, de vitaminokban, nyomelemekben is gazdag táplálék.
– Tej, joghurt, kefir és egyéb tejtermék minid legyen a hűtőben. A megemelkedett fehérjeszükségleten túl ezek tökéletes kalcium források, melyek a csontépítésben játszanak fontos szerepet.
– Talán ez a legnehezebb pont, de az édességet is igyekezz száműzni az étrendedből. Nem történik persze tragédia, ha egyszer-egyszer elfogy egy szelet csokoládé, lecsúszik néhány cukorka. De – ahogyan a föntiekben is említettem –, az elhízás a babának és a mamának is árthat.

Kerülendő ételek, italok

Akad néhány olyan élelmiszer, amiket – még ha őrülten kívánsz is –, messze kerülj el. Ilyenek például a nyers és félig átsült húsok, az angolosan sült bélszín, a szusi, a tatár bifsztek és társaik. De ilyen a lágy tojás és a tükörtojás is.

Hogy miért húzd ki ezeket az étrendedből? Azért, mert a nem megfelelő hőkezelés miatt baktériumok juthatnak a szervezetedbe, ezáltal a magzatéba is. Szintén a fertőzésveszély miatt illendő kerülni a penészes vagy úgynevezett érett sajtokat is.

Mellőzendő továbbá az alkohol, a szénsavas italok, a túlzott só fogyasztása, és az erős fűszerek használata. Gyógynövények, illetve étrend-kiegészítők szedése előtt mindenképp konzultálj a háziorvosoddal. A dózisok ugyanis magasak lehetnek a gyermekednek.

Habár egyes vélemények szerint a kávézásról nem kell teljes mértékben lemondanod, ha megoldható, inkább térj át a koffeinmentes verzióra. Ha nem, akkor ügyelj rá, hogy napi 1-2 csészénél ne fogyassz többet, és a főzet gyenge, inkább tejeskávé legyen.

Vélemény, hozzászólás?